Breath is the bridge which connects life to consciousness, which unites your body to your thoughts.
Thich Nhat Hanh

Adem jezelf terug in balans.

Hartcoherentie is een eenvoudige maar zeer doeltreffende ademhalingstechniek waarmee we ons hartritme gunstig kunnen beïnvloeden. Hierdoor komt ons lichaam terug in balans bij angst, stress of hyperventilatie. Deze methode is wetenschappelijk onderbouwd.

Het ritme van ons hart wordt bepaald door fysieke activiteit, emoties, gedachten maar dus ook door onze ademhaling. Ademen we in, dan versnelt onze hartslag. Ademen we uit, dan vertraagt onze hartslag. Als het versnellen en vertragen van onze hartslag op een regelmatig tempo afgewisseld wordt, spreken we over een coherent hartritme, ofwel hartcoherentie. Spanning, angst en stress verstoren deze mooie regelmaat waardoor de hartcoherentie afneemt. Ons hart geeft dan een signaal door naar ons brein en ons lichaam komt in een fight-, flight- of freeze-modus. Door het beoefenen van hartcoherentie brengen we weer regelmaat in ons hartritme en zorgen we er voor dat het hart aan ons brein communiceert dat alles veilig is. Hierdoor komt er evenwicht in ons brein en zenuwstelsel en wisselen ons gaspedaalsysteem en ons rempedaalsysteem elkaar in een vloeiende beweging af. Hierdoor is er ruimte voor herstel na een periode van stress.

Is het iets voor jou?

  • Je hebt moeite met focus en concentratie.
  • Je slaapt moeilijk in of je slaapt slecht door.
  • Je hebt last van paniekaanvallen.
  • Je hebt last van hyperventilatie.
  • Je hebt last van stress-gerelateerde hoge bloeddruk.

Wat levert het je op?

  • Je slaapkwaliteit is beter en je bent minder moe.
  • Je bent je bewust van je stressbronnen en hanteert effectievere stresscopingsmechanismen.
  • Je hyperventilatieklachten zijn verbeterd.
  • Je bent minder angstig.
  • Je weerstand is sterker.
  • Je performantie is toegenomen (d.i. het vermogen om veel e/o goed te presteren).
  • Je staat positiever in het leven.
  • Je piekert minder.
  • Je bent emotioneel stabieler.

Hoe gaat het in zijn werk?

Een traject hartcoherentiecoaching bestaat uit 4 sessies. Tijdens dit traject ga jij het engagement aan met jezelf om dagelijks 3 x 6 minuten of 2 x 10 minuten te oefenen. Ik engageer me om jou hierin te begeleiden en je te motiveren. Het traject loopt over een periode van 6 tot 8 weken want het aanleren van een nieuwe gewoonte vraagt tijd.

Omdat de 4 sessies nodig zijn om alle aspecten van hartcoherentie aan te leren, wordt dit traject enkel als pakket aangeboden. Na de eerste van de vier sessies beslis je of je het engagement aangaat voor de overige 3 sessies en je zo met hartcoherentie jezelf in balans wilt leren brengen.

Tijdens de sessies bekijken we welke invloed stress heeft op jouw hartritme en hoe jouw ademhaling dit hartritme beïnvloedt. Terwijl je hartcoherentie beoefent en de rust ervaart die dit jou brengt, zie je de impact hiervan meteen ook op het scherm. Dit doen we met behulp van biofeedback-toestellen. Zelf hoef je helemaal niets aan te kopen!

Twijfel je nog?

De eerste sessie kan ook in groep (minstens 5 personen) doorgaan. In dat geval betaal je voor deze eerste sessie niets, tenzij je daarna beslist om verder te gaan. Neem contact met me op om de mogelijkheden te bekijken!

Stress- & Burn-outcoaching
  • Loop je dikwijls te piekeren of ben je gespannen?
  • Voel je je soms onzeker?
  • Lijkt het alsof je steevast de verkeerde keuzes maakt ?
  • Vind je het lastig om de balans tussen je werk en je gezin te bewaren?

Loopbaanbegeleiding
  • Heb je het gevoel dat al jouw talent verloren gaat?
  • Wil je terug aan de slag na een burn-out?
  • Wil je ontdekken of het ondernemersschap iets voor jou is?
  • Wil je reflecteren over andere carriëre mogelijkheden?
HSP coaching
  • Verlies je jezelf gemakkelijk in de emoties van een ander?
  • Ben je prikkelbaar als je je overspoeld voelt door drukte?
  • Ben je gevoelig voor fel licht, sterke geuren, harde geluiden, grove weefsels, ...?
  • Krijg je het niet stil in je hoofd?
 
Hartcoherentiecoaching
  • Heb je moeite om je focus te bewaren?
  • Ervaar je een algemeen gevoel van onrust en gejaagdheid?
  • Slaap je niet gemakkelijk in of slaap je slecht door?
  • Heb je last van een stress-gerelateerde hoge bloeddruk?

Wandelcoaching
  • Is de drempel voor individuele coaching voor jou te hoog?
  • Weet je zelf heel goed waar je aan wilt werken?



 

Fier op wat mijn cliënten bereikt hebben

Toen ik het moeilijk had om gezin en werk te combineren, ben ik naar Silvia gegaan.
Ik was eerst wat nerveus, maar ze stelde me onmiddellijk op mijn gemak.
Silvia zei dat ze me stapsgewijs zou kunnen helpen, maar was ook eerlijk dat dit niet van vandaag op morgen zou zijn, maar stap per stap.
We hebben eerst een uitgebreid gesprek gehad en vanuit mijn vragen heeft ze dan stapsgewijs persoonlijke opdrachten gegeven. Die werden de keer nadien besproken of verder uitgewerkt en dan werd de volgende stap gezet.
Ik mocht ook altijd vragen stellen via mail of mijn opdracht eens tussendoor laten zien, wat mij meer en meer zelfvertrouwen begon te geven. Silvia zei ook dat er soms nog moeilijke momenten zouden komen, maar dat dit ook een leerproces is in mijn eigen ontwikkeling. Al haar tips en opdrachten heb ik dan ook bijgehouden voor momenten dat ik ze soms nog eens nodig heb.
Ik ben Silvia dankbaar omdat ik mij weer goed voel, de balans terug aan het vinden ben en dat ik nu weet hoe ik alles moet aanpakken.
Het leven is een leerproces maar soms heb je naast de vele steun van familie, vrienden, ... een heel goede coach nodig! Die alles eens vanop een afstand kan zien en in het juiste perspectief kan plaatsen!
Dank je wel voor de aangename coaching Silvia!
S.W.

Ik ben bij Silvia terechtgekomen omdat ik professioneel heel slecht in mijn vel zat, allerlei vage lichamelijke klachten ondervond en dreigde op te branden. De coaching ben ik hoopvol, maar tegelijk heel afwachtend aangegaan. Ik had geen zin in praatsessies en dat heeft Silvia perfect begrepen. Ik wist vanaf het eerste moment dat ik de coaching niet zou ondergaan, maar dat ik zelf actief aan de slag zou moeten gaan.
De no-nonsense aanpak van Silvia, gecombineerd met de praktische oefeningen tijdens de sessies en de opdrachten voor thuis, maakten het tot een intens en boeiend traject. Ik ben tot heel wat (zelf-)inzicht gekomen en voelde mij na afloop van de sessies terug wat rustiger en meer zelfzeker. Na afronding van het traject mocht ik bij twijfel terug contact opnemen. Dat was niet nodig in mijn geval, maar het gaf een goed gevoel te weten dat ik er ook nadien niet alleen voor stond.
Lien