Don’t set yourself on fire to keep others warm.

Ontdek de talenten van hoogsensitiviteit.

De hele dag door worden wij blootgesteld aan een onophoudelijke stroom van prikkels. Deze passeren in onze hersenen langs een soort filter die beslist wat ermee te doen: vertikaal klasseren, meteen verwerken of opslaan op onze harde schijf voor de lange termijn. Bij wie hoogsensitief is, laat die filter alle prikkels gewoon door. En al deze info wordt door een hoogsensitief persoon (HSP) dan ook nog eens dieper geanalyseerd en verwerkt. Bij HSP’s worden er dus veel meer hersengebieden geactiveerd dan bij niet-HSP’s. En ja, dat is wel degelijk wetenschappelijk bewezen! Best vermoeiend, niet? Vooral omdat je dit niet zomaar even kunt ‘afzetten’. Daarom is het voor een HSP – nog veel meer dan voor eender wie – een absolute noodzaak voldoende rustmomenten in te lassen om overprikkeling te voorkomen. Want een HSP die zichzelf heeft leren ‘lezen’ en hier bewust naar leeft, zal velen versteld doen staan van zijn creativiteit en vermogen om oplossingen te vinden.

Als HSP-coach begeleid ik jou in het leerproces om in contact te komen en te blijven met jezelf en om jezelf los te maken van het conformeren aan anderen. Zo kan jij de talenten die jouw hoogsensitiviteit jou geven, ten volle benutten.

Is het iets voor jou?

  • Je bent hoogsensitief of hebt een vermoeden van hoogsensitiviteit.
  • Je bent op zoek naar je ‘gebruiksaanwijzing’.
  • Je ervaart hoogsensitiviteit eerder als last dan als gave.
  • Je vraagt je af welke plek er voor jou als HSP is op de werkvloer.
  • Je kind of partner is (vermoedelijk) hoogsensitief en je weet niet goed hoe je hiermee om moet gaan.

Wat levert het je op?

  • Je kan anticiperen op situaties die jou overprikkelen.
  • Je kent je grenzen – ook je emotionele! – en kan die aangeven.
  • Je weet welke je energievreters zijn en bewaakt je energielevel.
  • Je bent milder voor jezelf en waardeert je voor wie je bent.
  • Je kijkt anders tegen afwijzing aan.
  • Je leeft niet meer alleen vanuit je hoofd maar ook vanuit je hart.
  • Je herkent het verschil tussen je eigen gevoelens en die die je van anderen overneemt.
  • Je hebt de overtuigingen die je klein hielden, doorbroken.

Hoe gaat het in zijn werk?

Tijdens een telefonisch intakegesprek brengen we jouw hulpvraag in kaart en leg ik de werking van de praktijk uit. Als jij een klik voelt, leggen we een eerste coachingsgesprek vast en geef ik jou al een eerste opdrachtje mee zodat we jouw traject vlot kunnen opstarten.
Elk coachingsgesprek duurt 1,5 uur.

Twijfel je nog?

Als je meneer Google vraagt om tips over hoe je om moet gaan met je hoogsensitiviteit, zal je er massa’s vinden. En ze zijn goud waard! Toch leiden al die tips niet altijd tot duurzame verbetering van je energie en je gevoel van eigenwaarde. Want heel vaak zit er ergens in je systeem weerstand op een diepere laag. En het zijn net díe belemmerende overtuigingen die we tijdens coachingsgesprekken blootleggen en wegwerken.

Is de drempel voor individuele coaching voor jou te hoog of weet je zelf heel goed waaraan je wilt werken, volg dan één van mijn workshops.

Hou je het toch liever individueel maar voel je je ongemakkelijk in de setting van een coachingspraktijk, dan is wandelcoaching voor jou wellicht een doeltreffende aanpak.

Wil je meer weten over hoogsensitiviteit?

Hoogsensitiviteit is hot! En lange tijd was dat vooral zo buiten de wetenschappelijke wereld. En doordat het nog altijd niet opgenomen is in opleidingen voor artsen, psychologen, therapeuten, … krijgen professionele hulpverleners ook nu nog vaak de indruk dat het geen wetenschappelijke basis heeft. En toch is die er wel degelijk.

In 1997 werd hoogsensitiviteit voor het eerst besproken en onderzocht door Dr. Elaine N. Aron. Ruim 10 jaar later nam de wetenschappelijke interesse hierover toe en werd en wordt er meer onderzoek naar gedaan.

Zo voert Prof. dr. Elke Van Hoof (VUB) momenteel onderzoek naar een sluitende test voor het vaststellen van hoogsensitiviteit. De zelftest van Aron werd namelijk opgesteld aan de hand van een eerder beperkte en eenzijdige doelgroep en laat bijgevolg te veel ruimte voor interpretatie. In afwachting van de publicatie van het nieuwe onderzoek, biedt de zelftest van Aron zeker een goede indicatie, hoewel een diepte-interview door een HSP Professional ook noodzakelijk is.

We weten alvast dat 1 op 5 mensen hoogsensitief blijkt te zijn. Zij hebben een gevoeliger zenuwstelsel en zijn bovengemiddeld prikkelgevoelig. Hierdoor nemen HSP’s subtielere nuances waar in lichaamstaal, stemmingen van anderen, … Al deze prikkels worden door HSP’s zeer diepgaand verwerkt en dit vraagt veel energie. Toch is hoogsensitiviteit zeker niet alleen maar kommer en kwel. Het is namelijk helemaal geen ziekte of stoornis, maar een mix van persoonlijkheidsfacetten, zoals bijvoorbeeld angst, ergernis en schaamte, maar evengoed een openheid voor fantasie, esthetiek en waarden. Wie hoogsensitief is, doet zijn werk gewetensvol, is beter in het signaleren van fouten en kan ze dus ook beter vermijden.

Een HSP die niet op de juiste manier met zijn hoogsensitiviteit om leert gaan, kan te maken krijgen met zowel fysieke als psychische problemen. Maar een HSP die dit wel leert, kan bevlogen in het leven staan en zeer creatief en hulpvaardig uit de hoek komen.

De vele wetenschappelijke onderzoeken die momenteel nog lopen en wellicht nog zullen volgen, zullen ons ongetwijfeld nog meer boeiende inzichten opleveren. Vuurkracht volgt ze in elk geval op.

Zelftest hoogsensitiviteit – Onderzoek en samenstelling door Elaine N. Aron

Vink enkel de stellingen aan die voor jou opgaan. Stellingen die niet speciaal of helemaal niet voor jou gelden, laat je over.

Beantwoord iedere vraag vanuit je gevoel.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Als je 14 of meer stellingen hebt aangevinkt, ben je waarschijnlijk hoogsensitief.
Heb je slechts 1 of 2 stellingen aangevinkt maar ze zijn wel uitzonderlijk waar voor jou, dan sta je wellicht ook in je recht om jezelf hoogsensitief te noemen.

Informeer je dan zeker verder.

Stress- & Burn-outcoaching
  • Loop je dikwijls te piekeren of ben je gespannen?
  • Voel je je soms onzeker?
  • Lijkt het alsof je steevast de verkeerde keuzes maakt ?
  • Vind je het lastig om de balans tussen je werk en je gezin te bewaren?

HSP coaching
  • Verlies je jezelf gemakkelijk in de emoties van een ander?
  • Ben je prikkelbaar als je je overspoeld voelt door drukte?
  • Ben je gevoelig voor fel licht, sterke geuren, harde geluiden, grove weefsels, ...?
  • Krijg je het niet stil in je hoofd?
Wandelcoaching
  • Is de drempel voor individuele coaching voor jou te hoog?
  • Weet je zelf heel goed waar je aan wilt werken?
 

Fier op wat mijn cliënten bereikt hebben

Ik ben bij Silvia terechtgekomen omdat ik professioneel heel slecht in mijn vel zat, allerlei vage lichamelijke klachten ondervond en dreigde op te branden. De coaching ben ik hoopvol, maar tegelijk heel afwachtend aangegaan. Ik had geen zin in praatsessies en dat heeft Silvia perfect begrepen. Ik wist vanaf het eerste moment dat ik de coaching niet zou ondergaan, maar dat ik zelf actief aan de slag zou moeten gaan.
De no-nonsense aanpak van Silvia, gecombineerd met de praktische oefeningen tijdens de sessies en de opdrachten voor thuis, maakten het tot een intens en boeiend traject. Ik ben tot heel wat (zelf-)inzicht gekomen en voelde mij na afloop van de sessies terug wat rustiger en meer zelfzeker. Na afronding van het traject mocht ik bij twijfel terug contact opnemen. Dat was niet nodig in mijn geval, maar het gaf een goed gevoel te weten dat ik er ook nadien niet alleen voor stond.
Lien

Consectetur aut numquam et. Rem iure ipsa voluptatibus omnis et. Asperiores nisi sed ratione velit harum et est dolor.
Quae inventore rerum ut animi. Illo excepturi qui aut eum natus esse quidem est. Fugiat praesentium quia beatae dolore dignissimos alias nemo.
Jane Doe